W poniedziałek umowę uroczyście podpisali wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz, marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski, dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Jerzy Wrona w towarzystwie przewodniczącego Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, Andrzeja Prusia i posła Krzysztofa Lipca, który osobiście zabiegał u premiera Mateusza Morawickiego o pieniądze na realizacje tej długo wyczekiwanej inwestycji. Inwestycja ma kosztować 130 milionów złotych, 80 procent tej kwoty pokryje rządowe dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych, pozostała kwota sfinansowana będzie z budżetu województwa.
Budowa północnej obwodnicy Starachowic to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w północnej części województwa. Starachowice starały się o jej realizację od wielu lat, ale dopiero rządowy projekt Funduszu Dróg Samorządowych, w którym mieści się program „Mosty dla regionów”, pozwolił na realizację zamierzeń. Ruch zostanie wyprowadzony z miasta, zwiększona będzie dostępność transportowa oraz zapewnione większe bezpieczeństwo mieszkańców i użytkowników dróg. Ważnym elementem planowanej obwodnicy jest poprawa dojazdu do Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Starachowicach.
O tym, że inwestycja dojdzie do skutku dzięki staraniom wielu osób mówił obecny na konferencji poseł Krzysztof Lipiec.
W 2019 roku pan marszałek Andrzej Bętkowski złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji do rządowego programu “Mosty dla Regionów”, a ja osobiście, nie tyle interweniowałem, co prosiłem pana premiera Mateusza Morawieckiego o to, żeby rzeczywiście znalazł się dobry klimat dla tej inwestycji
- mówił poseł wyjaśniając, że w bardzo krótkim czasie zapadła pozytywna decyzja, iż zachodnia obwodnica Starachowic będzie dofinansowana w 80 procentach w ramach projektu Funduszu Dróg Samorządowych. To maksymalne możliwe dofinansowanie w ramach tego projektu.
O szczegółach mówił dyrektor Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, Jerzy Wrona. - Jako inwestor mamy teraz 30 dni na ogłoszenie przetargu. Miejmy nadzieję, że szybko uda nam się wyłonić wykonawcę i rozpocząć realizację inwestycji - mówił Jerzy Wrona wyjaśniając, że budowa obwodnicy powinna trwać około 2,5 roku.
Historia
Działania przy budowie północno-zachodniej obwodnicy Starachowic rozpoczęły się w 2014 roku, od koncepcji tej trasy. W międzyczasie zmieniały się władze w samorządzie wojewódzkim i powiatowym. Zmieniały się terminy rozpoczęcia prac projektowych i budowlanych. Działania przyspieszyły dopiero dwa lata temu.
Inwestycja składa się z dwóch etapów: I etap to rozbudowa drogi wojewódzkiej 744 na odcinku Tychów Stary – Starachowice – po istniejącym śladzie, długości około 6 kilometrów do początku obwodnicy miasta Starachowice; - II etap to budowa obwodnicy Starachowic zachodnią stroną miasta po nowym śladzie, długości około 4 kilometrów wraz z przejściem estakadą nad rzeką. Kamienną i linią kolejową numer 25 relacji Łódź Kaliska – Dębica.
Na trasie obwodnicy projektowane jest również rondo turbinowe, które ma służyć do skomunikowaniu ze Specjalną Strefą Ekonomiczną Starachowice oraz pobliską Strzelnicą Sportową. Koniec obwodnicy jest przewidziany na projektowanym rondzie z drogą krajową numer 42.
Parametry techniczne obwodnicy
Szerokość jezdni 7 metrów i dostosowanie do parametrów drogi klasy GP, budowa poboczy, chodników, ciągów pieszo-rowerowych i ścieżki rowerowej (na ciągu istniejącym), budowa miejsc postojowych dla samochodów osobowych i ciężarowych, budowa zjazdów publicznych i indywidualnych, przebudowa skrzyżowań, przebudowa odwodnienia, przebudowa infrastruktury kolidującej z inwestycją.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?