Wiadukt nad torami w Starachowicach. Znamy szczegóły inwestycji. Jakie ulice zostaną rozbudowane? Zobacz wizualizacje

Mateusz Dudzik
Mateusz Dudzik
Udostępnij:
Kilka dni temu powiat ogłosił przetarg na najbardziej wyczekiwaną inwestycję drogową – budowę wiaduktu w Starachowicach Zachodnich. Jej realizacja pozwoli na rozładowanie korków w Starachowicach. Jakie ulice zostaną rozbudowane? Jak długo będzie trwała inwestycja. Sprawdziliśmy.

Wiadukt nad torami w Starachowicach. Znamy szczegóły inwestycji
Wiadukt w Starachowicach Zachodnich to największe marzenie wszystkich kierowców poruszających się ulicami Starachowic. Zamknięty przejazd kolejowy powoduje, że korki sięgają nawet kilometra, a przejazd w godzinach szczytu wydłuża się o kilkadziesiąt minut. Jedynym rozwiązaniem wydaje się budowa wiaduktu nad linią kolejową nr 25.

Jak będzie przebiegać wiadukt?
Wiadukt przebiegać będzie nad torami kolejowymi, łącząc ulicę Radomską w Starachowicach z drogą krajową nr. 42. Obecne rondo u zbiegu ulic: Piłsudskiego, Radomskiej i Hutniczej zostanie rozbudowane i przesunięte w stronę zachodnią, stając się rondem turbinowym. To właśnie z ronda kierowcy będą mogli wjechać na wiadukt o łącznej długości około 350 metrów ze zjazdem w ulicę Kanałową, a następnie w ul. Radomską i Drogą Krajową 42. Na wiadukcie zostanie wykonana cała infrastruktura techniczna czyli jezdnia, chodnik i ścieżka rowerowa.

Starania od lat
Starania o inwestycję trwały od lat. Sama koncepcja budowy wiaduktu powstała w 2015 roku. Od tego czasu zmieniały się jednak rozwiązania projektowe. - W 2020 r. Powiat przystąpił do finalizacji projektu budowlanego, wyłoniliśmy wykonawcę tego opracowania. Dzisiaj dysponujemy już kompletnym projektem budowlanym i zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej – mówi Andrzej Klimczak - dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Starachowicach.
Po pozyskaniu dofinansowania z rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 30 milionów złotych, udało się dopiąć montaż finansowy, który umożliwił uruchomienie postępowania przetargowego. Powiat wyłoży z własnego budżetu 14 milionów złotych, a Gmina Starachowice – 11 milionów złotych.

Koniec problemów z podtopieniami?
- Bardzo się cieszę z ogłoszenia przetargu, gdyż jest to najbardziej wyczekiwana inwestycja drogowa w powiecie starachowickim. Jej realizacji pozwoli na rozładowanie korków w Starachowicach. Będzie też doskonałym uzupełnieniem węzła drogowego Starachowic i Wąchocka w całym systemie powstających właśnie obwodnic – uważa starosta Piotr Ambroszczyk.
Inwestycja obejmie łącznie 1800 metrów dróg, w tym 350 metrów obiektu mostowego nad linią kolejową nr 25. Duża część robót związana jest z rozbudową i przebudową infrastruktury podziemnej. Chodzi tu głównie o kanalizację deszczową, z którą są dzisiaj duże problemy. Dzięki budowie wiaduktu zniknie też problem podtopień w tej części miasta.

Wyjątkowa konstrukcja wiaduktu
- Na pewno nie będzie to tania i łatwa inwestycja, choćby ze względów technologicznych – ocenia dyrektor Andrzej Klimczak. - Sam wiadukt będzie w konstrukcji łukowej. Będzie to pierwszy tego rodzaju obiekt w okolicy. Przejście nad linią kolejową jest również bardzo skomplikowane, wymaga wielu uzgodnień, współpracy z PKP, a także miastem, z którym jesteśmy w stałym kontakcie.

Będzie drożej niż zakładano?
Z uwagi na rosnące ceny usług i materiałów budowlanych spowodowane między innymi wysoką inflacją, sytuacją na Ukrainie można spodziewać się, że koszt realizacji zadania może być wyższy niż zakładano na wstępie. Jego ostateczna wartość będzie znana dopiero po złożeniu ofert w ogłoszonym postępowaniu czyli za około 5 tygodni. Firmy mają bowiem 35 dni na przedłożenie swych ofert.
-Mamy świadomość niesprzyjającej sytuacji na rynku inwestycyjnym. Galopujące ceny, wzrost kosztów surowców pociąga za sobą wzrost cen w każdej dziedzinie życia gospodarczego. Jesteśmy jednak optymistami – mówi starosta, dodając że powiat szuka kolejnych partnerów w realizacji tej inwestycji. Prowadzone są intensywne rozmowy m. in. z PKP PLK S.A. w zakresie pozyskania dodatkowych funduszy.
Zgodnie z planem, realizacja tego zadania ma potrwać 2 lata. Przewidywany finisz to koniec 2024 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jakie znaczenie ma wejście Finlandii i Szwecji do NATO

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie