Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Teraz urzędowe sprawy załatwisz przez internet. W Starachowicach powstała ogromna, nowoczesna serwerownia (ZDJECIA)

Mateusz Dudzik
Mateusz Dudzik
Już niebawem w Starachowicach będzie można załatwić urzędową sprawę bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy do tego komputer, tablet czy telefon komórkowy. Urząd Miejski w Starachowicach uruchomił nowoczesną serwerownię, która pomoże w elektronicznej obsłudze petentów.

- Chcemy, aby w kolejnych latach jak największa ilość usług świadczonych przez Urząd Miejski, Centrum Usług Społecznych (dawny MOPS) szkoły, przedszkola, Park Kultury, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji czy Centrum Usług Wspólnych była świadczona dla mieszkańców przez internet bez konieczności wychodzenia z domu – informuje Prezydent Miasta Marek Materek - Tak, aby każdy i każda z nas mógł załatwiać urzędowe sprawy za pośrednictwem telefonu komórkowego z domu, lub z pracy. Tak, aby kontakt z urzędem i z miejskimi jednostkami organizacyjnymi odbywał się szybko, sprawnie bez konieczności wychodzenia z domu, czy oczekiwania w kolejkach.

Projekt realizowany jest od 2018 roku. W tym czasie wykonano audyt systemów teleinformatycznych funkcjonujących w gminnych jednostkach organizacyjnych i w urzędzie. Wybudowano główną serwerownię czyli ośrodek przetwarzania danych, podstawowy i zapasowy. Jest to obiekt o powierzchni 112 metrów kwadratowych gwarantujący niezawodne i bezawaryjne działanie wszystkich systemów teleinformatycznych miasta. Są to m.in.: informatyczne programy do obsługi finansowej, informatyczne programy oświatowe i systemy, które będą tworzone w celu realizacji usług elektronicznych dla mieszkańców Starachowic. W serwerowni przechowywane będą wszystkie dane zgromadzone w placówkach podległych.

- Wybudowana przez gminę, miejska serwerownia to serce systemów informatycznych Urzędu Miejskiego i miejskich jednostek organizacyjnych – mówi prezydent - Koszt przebudowy obiektu i dostosowania go do potrzeb serwerowni to 4 miliony złotych. Odbywa się to w ramach dużego projektu unijnego dotyczącego e- usług dla miasta Starachowice. Na ten cel pozyskaliśmy ponad 12 milionów złotych środków europejskich z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego.

Realizacja projektu wpłynie na wzrost wykorzystania technik informacyjnych w Starachowicach, w komunikacji między samorządem, a mieszkańcami i przedsiębiorcami. Rozwój elektronicznej administracji wzmocni potencjał administracji oraz zwiększy dostęp elektroniczny usług dla obywateli.

Najważniejszy etap tego przedsięwzięcia jeszcze przed pracownikami urzędu. Chodzi o zakup systemów informatycznych, które pozwolą, aby większość usług realizowanych przez gminne jednostki, była świadczona w sposób zdalny.

- W tej chwili ogłaszamy przetarg na zakup tych systemów, które umożliwią nam m.in.: składanie pism do urzędu np. deklaracji podatkowych przez internet, rozliczanie się ze szkołami czy przedszkolami, wynajem sali konferencyjnej Olimpia przez interent, umówienie daty ślubu w USC przez internet, a także mnóstwo innych spraw, które dotychczas wymagało osobistego stawienia się w danej placówce – wymienia prezydent - Chcemy usprawnić dla naszych mieszkańców codzienne funkcjonowanie administracji. Serdecznie dziękuję moim współpracownikom w Urzędzie Miejskim oraz pracownikom jednostek gminnych, którzy do 2018 roku realizują projekt.

Jak informuje koordynator projektu Sebastian Krawczyk, kierownik referatu Obsługi Informatycznej Urzędu miejska serwerownia to podstawowy ośrodek przetwarzania danych.

- Jeśli chodzi o klasę tego obiektu, to można powiedzieć, że jest to bardzo wysoko zaawansowany technologicznie projekt i niewiele tego typu jest realizowanych w województwie świętokrzyskim. Będą tu przechowywane najcenniejsze dane Gminy Starachowice. Zapewni on nie tylko składowanie ale i przetwarzanie oraz uruchamianie usług dla mieszkańców. Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa dla przechowywanych danych osobowych czy informacji dotyczących prowadzonych spraw, ponieważ są one dla nas czymś najważniejszym i muszą być w odpowiedni sposób chronione. Nowoczesne rozwiązania gwarantują funkcjonowanie obiektu podczas sytuacji kryzysowych, np. podczas długotrwałych awarii prądu.

W ramach projektu uruchomione zostaną trzy, kluczowe systemy teleinformatyczne. W obszarze oświaty, finansów miasta oraz telefonia cyfrowa.

- Projekt zakłada także, wymianę we wszystkich placówkach gminnych, telefonii analogowej na cyfrową – informuje koordynator projektu - Jest to ważne w kontekście osób niepełnosprawnych, którym korzystanie z telefonów cyfrowych usprawni kontakt z urzędem. Czyli za pomocą telefonu, głosowo, np. tak jak w banku, za pomocą swojego konta, mieszkańcy będą mogli uzyskać potrzebne informacje, czy załatwić konkretną sprawę. Zastosowane standardy bezpieczeństwa zapewnią, że mieszkaniec za pośrednictwem swojego telefonu komórkowego będzie miał wgląd w swoją sprawę i mógł sprawdzić na jakim jest etapie, oraz jaki pracownik się tym zajmuje. Takie rozwiązania ważne są, także ze względu na starachowiczan, którzy przebywają poza granicami kraju. Teraz, aby załatwić swoją sprawę, nie będą musieli fatygować się do urzędu, a będą mogli to zrobić z dowolnego miejsca na świecie.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na starachowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto